Administraciniai nusižengimai: ką svarbu žinoti kiekvienam?

Kasdieniniame gyvenime dažnai susiduriame su įvairiomis taisyklėmis ir reikalavimais – nuo Kelių eismo taisyklių iki viešosios tvarkos normų. Deja, ne visada pavyksta jų laikytis, o kartais taisykles pažeidžiame net patys to nesuprasdami. Tokie pažeidimai dažniausiai patenka į administracinių nusižengimų kategoriją. Nors jie nėra tokie sunkūs kaip baudžiamieji nusikaltimai, administraciniai nusižengimai gali sukelti nemalonių pasekmių: nuo įspėjimo iki solidžios baudos ar net specialiosios teisės, pavyzdžiui, teisės vairuoti, atėmimo. Todėl suprasti, kas yra administracinis nusižengimas, kokia tvarka nagrinėjamos šios bylos ir kokios galimos pasekmės, yra svarbu kiekvienam Lietuvos gyventojui.

Šiame straipsnyje detaliai aptarsime administracinių nusižengimų esmę, pagrindinį juos reglamentuojantį teisės aktą – Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksą (ANK), dažniausiai pasitaikančius nusižengimų tipus, proceso eigą, taikomas nuobaudas bei galimybes apskųsti priimtą sprendimą.

Kas yra administracinis nusižengimas?

Administraciniai nusižengimai: ką svarbu žinoti kiekvienam?

Administracinis nusižengimas – tai priešingas teisei, kaltas (tyčinis arba neatsargus) veikimas arba neveikimas, kuriuo pažeidžiamos valstybinio ar visuomeninio valdymo srities normos, nuosavybė, piliečių teisės ir laisvės, nustatyta valdymo tvarka, ir už kurį įstatymai numato administracinę atsakomybę. Paprasčiau tariant, tai yra įstatymų ar kitų teisės aktų pažeidimas, kuris nėra laikomas pakankamai pavojingu visuomenei, kad būtų kvalifikuojamas kaip nusikaltimas, tačiau vis tiek užtraukia tam tikrą teisinę sankciją.

Esminis skirtumas tarp administracinio nusižengimo ir baudžiamojo nusikaltimo slypi pažeidimo pavojingumo laipsnyje. Baudžiamieji nusikaltimai (pvz., vagystė stambiu mastu, nužudymas, sunkus sveikatos sutrikdymas) kelia didelę grėsmę visuomenei ar jos nariams ir už juos numatytos griežtesnės bausmės, įskaitant laisvės atėmimą. Tuo tarpu administraciniai nusižengimai laikomi mažiau pavojingais, jų pasekmės dažniausiai yra švelnesnės, orientuotos į prevenciją ir pažeidėjo sudrausminimą, o ne į ilgalaikę izoliaciją.

Administracinės atsakomybės tikslas – ne tik nubausti pažeidėją, bet ir auklėti jį bei kitus asmenis laikytis įstatymų, gerbti bendro gyvenimo taisykles, taip pat užkirsti kelią naujiems pažeidimams tiek iš paties pažeidėjo, tiek iš kitų asmenų pusės.

Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksas (ANK)

Pagrindinis teisės aktas, Lietuvoje reglamentuojantis administracinius nusižengimus ir atsakomybę už juos, yra Administracinių nusižengimų kodeksas (ANK). Jis įsigaliojo 2017 m. sausio 1 d., pakeitęs anksčiau galiojusį Administracinių teisės pažeidimų kodeksą (ATPK). ANK susistemino administracinę teisę, įtvirtino naujus principus ir nuobaudų sistemą.

ANK yra sudarytas iš dviejų pagrindinių dalių:

  • Bendroji dalis: Joje apibrėžiami administracinės atsakomybės pagrindai, administracinio nusižengimo samprata, kaltės formos (tyčia ir neatsargumas), aplinkybės, šalinančios administracinę atsakomybę (pvz., būtinoji gintis, būtinasis reikalingumas), administracinių nuobaudų rūšys, jų skyrimo taisyklės, atsakomybę lengvinančios ir sunkinančios aplinkybės, senaties terminai.
  • Specialioji dalis: Čia išvardijami konkretūs administraciniai nusižengimai, sugrupuoti pagal sritis (pvz., nusižengimai transporto srityje, viešajai tvarkai, aplinkos apsaugai, finansams ir t.t.), ir nurodomos sankcijos (nuobaudos) už kiekvieną iš jų.

ANK vadovaujasi svarbiais teisiniais principais, tokiais kaip:

  • Teisėtumo principas: Niekas negali būti baudžiamas už veiką, kuri jos padarymo metu pagal įstatymus nebuvo laikoma administraciniu nusižengimu. Nuobauda skiriama tik įstatymo numatytais pagrindais.
  • Lygybės prieš įstatymą principas: Visi asmenys, padarę administracinius nusižengimus, yra lygūs prieš įstatymą, nepaisant jų lyties, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų.
  • Kaltės principas: Asmuo atsako administracine tvarka tik tuo atveju, jeigu jis yra kaltas dėl administracinio nusižengimo padarymo, t. y. veikė tyčia arba dėl neatsargumo.
  • Teisingumo ir proporcingumo principas: Skiriama nuobauda turi būti teisinga, atitikti padaryto nusižengimo pobūdį, pavojingumą, kaltės laipsnį, atsakomybę lengvinančias ir sunkinančias aplinkybes. Ji negali būti neproporcinga siekiamiems tikslams.

Dažniausiai pasitaikantys administraciniai nusižengimai

ANK apima labai platų spektrą nusižengimų įvairiose gyvenimo srityse. Keletas dažniausiai pasitaikančių kategorijų ir pavyzdžių:

Nusižengimai transporto srityje:

  • Greičio viršijimas.
  • Vairavimas išgėrus ar apsvaigus nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų.
  • Transporto priemonės vairavimas neturint tam teisės.
  • Kelio ženklų, ženklinimo reikalavimų nesilaikymas.
  • Saugaus atstumo nesilaikymas, pavojingas manevravimas.
  • Sustojimo ir stovėjimo taisyklių pažeidimai.
  • Naudojimasis mobiliojo ryšio priemonėmis vairuojant.
  • Techniškai netvarkingos transporto priemonės eksploatavimas.
  • Privalomojo civilinės atsakomybės draudimo ar techninės apžiūros nebuvimas.

Nusižengimai viešajai tvarkai:

  • Nedidelis chuliganizmas (necenzūriniai žodžiai ar gestai viešose vietose, įžeidžiamas kibimas prie žmonių).
  • Triukšmo normų pažeidimas (pvz., garsiai leidžiama muzika vakaro ar nakties metu).
  • Alkoholinių gėrimų vartojimas viešose vietose, kur tai draudžiama, ar neblaivaus asmens pasirodymas viešoje vietoje įžeidžiant žmogaus orumą.
  • Valstybės simbolių išniekinimas.
  • Savavališkas medžių ar krūmų kirtimas ar naikinimas miestuose ir miesteliuose.

Nusižengimai aplinkos apsaugos srityje:

  • Atliekų tvarkymo taisyklių pažeidimai (pvz., šiukšlinimas neleistinose vietose).
  • Mėgėjų žvejybos taisyklių pažeidimai.
  • Laukinės augalijos ar gyvūnijos išteklių naudojimo tvarkos pažeidimai.
  • Vandens telkinių apsaugos reikalavimų pažeidimai.

Nusižengimai finansų, apskaitos ir statistikos srityje:

  • Mokesčių įstatymų pažeidimai (smulkesnio masto).
  • Buhalterinės apskaitos taisyklių pažeidimai.
  • Kasos aparatų naudojimo tvarkos pažeidimai.
  • Neteisėtas vertimasis komercine, ūkine, finansine ar profesine veikla.

Kiti nusižengimai:

  • Gyvūnų laikymo taisyklių pažeidimai.
  • Statybos reikalavimų pažeidimai.
  • Melagingas specialiųjų tarnybų iškvietimas.
  • Autorių teisių ar gretutinių teisių pažeidimai (smulkesnio masto).
  • Asmens duomenų apsaugos reikalavimų pažeidimai.

Svarbu pažymėti, kad tai tik keletas pavyzdžių. ANK specialiojoje dalyje yra šimtai straipsnių, apibrėžiančių įvairius nusižengimus.

Administracinio nusižengimo bylos teisena

Administracinio nusižengimo bylos nagrinėjimo procesas vadinamas teisena. Ji turi keletą pagrindinių etapų:

  1. Nusižengimo fiksavimas ir tyrimas: Nusižengimą dažniausiai fiksuoja policijos pareigūnai, tačiau tai gali daryti ir kitos institucijos pagal savo kompetenciją (pvz., aplinkos apsaugos inspektoriai, mokesčių inspekcijos darbuotojai, savivaldybių administracijų tarnautojai ir kt.). Pareigūnas, nustatęs nusižengimą, gali surašyti administracinio nusižengimo protokolą arba, tam tikrais atvejais (pvz., už nedidelius pažeidimus, kai asmuo sutinka su pažeidimu), priimti nutarimą vietoje (administracinį nurodymą).
  2. Administracinio nusižengimo protokolo surašymas: Protokolas yra pagrindinis dokumentas, kuriame fiksuojamos visos esminės bylos aplinkybės: pažeidimo padarymo vieta, laikas, esmė, duomenys apie pažeidėją, liudytojus (jei yra), pažeidimą reglamentuojantis ANK straipsnis, pažeidėjo paaiškinimai. Protokolas pasirašomas pareigūno ir, jei įmanoma, administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens.
  3. Asmens teisės procese: Administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo turi eilę teisių: susipažinti su bylos medžiaga, duoti paaiškinimus, teikti įrodymus, pareikšti prašymus, naudotis teisine advokato ar kito įgalioto atstovo pagalba, kalbėti gimtąja kalba arba naudotis vertėjo paslaugomis, apskųsti priimtą nutarimą. Šias teises jam privalo išaiškinti procesą vedantys pareigūnai.
  4. Bylos nagrinėjimas: Surinkus pakankamai duomenų, byla nagrinėjama. Ją gali nagrinėti ne teismo tvarka (pati institucija, kurios pareigūnas surašė protokolą, pvz., policija, aplinkos apsaugos departamentas) arba teismas (dažniausiai apylinkės teismas), priklausomai nuo nusižengimo pobūdžio ir ANK numatytos kompetencijos. Nagrinėjimo metu vertinami įrodymai, išklausomi paaiškinimai, sprendžiama dėl asmens kaltės ir nuobaudos skyrimo.
  5. Nutarimo priėmimas: Išnagrinėjus bylą, priimamas nutarimas. Nutarime gali būti nuspręsta:
    • Skirti administracinę nuobaudą.
    • Nutraukti bylos teiseną (pvz., nesant nusižengimo sudėties, suėjus senaties terminui, asmeniui mirus ir pan.).
    • Persiųsti bylą nagrinėti pagal kompetenciją.

Verta paminėti ir supaprastintą procesą – administracinį nurodymą. Jei asmuo sutinka su padarytu pažeidimu, jam vietoje gali būti surašomas administracinis nurodymas, kuriame siūloma per nustatytą terminą (dažniausiai 15 dienų) sumokėti pusę minimalios baudos, numatytos ANK straipsnio sankcijoje. Sumokėjus baudą laiku, procesas baigiasi. Jei asmuo nesutinka arba nesumoka baudos, surašomas protokolas ir byla nagrinėjama įprasta tvarka.

Administracinės nuobaudos

Už padarytus administracinius nusižengimus ANK numato šias pagrindines nuobaudų rūšis:

  • Įspėjimas: Pati švelniausia nuobaudos rūšis, skiriama už mažareikšmius nusižengimus, dažniausiai pirmą kartą. Tai oficialus rašytinis asmens papeikimas.
  • Bauda: Dažniausiai taikoma nuobauda. Tai piniginė sankcija, kurios dydis nurodomas ANK specialiosios dalies straipsniuose (dažniausiai nustatant minimalią ir maksimalią ribą). Skiriant baudą atsižvelgiama į nusižengimo pobūdį, kaltės formą ir laipsnį, asmenybę, atsakomybę lengvinančias ir sunkinančias aplinkybes.
  • Specialiosios teisės atėmimas: Gali būti atimta teisė vairuoti transporto priemones, teisė medžioti, teisė žvejoti ar kita speciali teisė, suteikta konkrečiam asmeniui. Ši nuobauda skiriama už šiurkščius atitinkamų taisyklių pažeidimus (pvz., vairavimą neblaiviam, sistemingą greičio viršijimą). Terminas, kuriam atimama teisė, taip pat nurodomas ANK.
  • Turto konfiskavimas: Gali būti konfiskuotas turtas, kuris buvo administracinio nusižengimo įrankis, priemonė, dalykas arba gautas administracinio nusižengimo padarymo rezultatas (pvz., automobilis, kuriuo neblaivus asmuo padarė avariją, neteisėtai pagauti laimikiai, kontrabandinės prekės).

Skiriant nuobaudą, svarbų vaidmenį vaidina atsakomybę lengvinančios ir sunkinančios aplinkybės. Lengvinančiomis aplinkybėmis gali būti laikoma tai, kad kaltininkas prisipažino, gailisi, padėjo išaiškinti nusižengimą, atlygino žalą, nusižengimą padarė dėl sunkios materialinės padėties ar priklausomumo. Sunkinančiomis aplinkybėmis laikoma pakartotinis nusižengimas per metus, nusižengimo padarymas veikiant grupėje, neblaivaus asmens padarytas nusižengimas (jei tai nėra nusižengimo sudėties požymis), nusižengimo padarymas pasinaudojant stichine nelaime ar visuomenės neramumais.

Taip pat egzistuoja administracinio nusižengimo senatis. Administracinė nuobauda negali būti skiriama, jeigu nuo nusižengimo padarymo dienos praėjo dveji metai, o už tam tikrus sunkesnius ar tęstinius nusižengimus (pvz., aplinkosauginius, mokesčių) – treji metai. Jei per šį laikotarpį nepradedamas tyrimas arba nepriimamas nutarimas, asmuo nebegali būti traukiamas administracinėn atsakomybėn.

Nutarimo apskundimas

Asmuo, nesutinkantis su ne teismo tvarka priimtu nutarimu administracinio nusižengimo byloje (pvz., policijos, aplinkosaugininkų), turi teisę jį apskųsti apylinkės teismui pagal institucijos buvimo vietą per 20 kalendorinių dienų nuo nutarimo kopijos (nuorašo) išsiuntimo ar išdavimo dienos. Skundas paduodamas per instituciją, kurios pareigūnas priėmė nutarimą.

Apylinkės teismo nutarimas administracinio nusižengimo byloje gali būti skundžiamas apeliacine tvarka apygardos teismui per 20 kalendorinių dienų nuo nutarimo paskelbimo dienos. Apygardos teismo sprendimas yra galutinis ir neskundžiamas.

Skunde turi būti nurodyta, su kuo konkrečiai nesutinkama, pateikiami argumentai ir įrodymai, pagrindžiantys skundo reikalavimus (pvz., panaikinti nutarimą ir nutraukti bylą, pakeisti nutarimą ir sušvelninti nuobaudą).

Administracinių nusižengimų pasekmės ir prevencija

Nors administracinės nuobaudos yra švelnesnės nei baudžiamosios, jos vis tiek gali turėti reikšmingų pasekmių. Akivaizdžiausia – finansiniai praradimai mokant baudą. Specialiosios teisės, ypač teisės vairuoti, atėmimas gali stipriai apsunkinti kasdienį gyvenimą ir profesinę veiklą. Be to, informacija apie padarytus administracinius nusižengimus (ypač susijusius su KET pažeidimais) kaupiama registruose ir gali turėti įtakos ateityje, pavyzdžiui, skiriant nuobaudą už pakartotinį pažeidimą, sprendžiant dėl draudimo įmokų dydžio ar net įsidarbinant tam tikrose srityse.

Pakartotinai per vienerius metus padarytas tos pačios rūšies administracinis nusižengimas laikomas atsakomybę sunkinančia aplinkybe ir gali lemti griežtesnės nuobaudos paskyrimą. Už sistemingus ar itin šiurkščius pažeidimus (pvz., vairavimą neblaiviam) gali būti numatyta ir baudžiamoji atsakomybė.

Geriausias būdas išvengti nemalonių pasekmių – prevencija. Ji prasideda nuo teisės aktų išmanymo ir pagarbos jiems. Svarbu:

  • Domėtis galiojančiomis taisyklėmis (ypač KET, viešosios tvarkos, aplinkosaugos).
  • Elgtis atsakingai ir apgalvotai, įvertinti savo veiksmų galimas pasekmes.
  • Nevairuoti išgėrus ar pavargus.
  • Laikytis nustatyto greičio ir kitų eismo taisyklių.
  • Gerbti kitų žmonių teises ir ramybę.
  • Tausoti aplinką, tinkamai tvarkyti atliekas.
  • Laiku mokėti mokesčius ir vykdyti kitas įstatymų nustatytas pareigas.

Išvados

Administraciniai nusižengimai yra neatsiejama teisinės sistemos dalis, skirta palaikyti tvarką ir saugumą visuomenėje sprendžiant mažesnio pavojingumo teisės pažeidimus. Kiekvienas turėtume žinoti pagrindinius principus, susijusius su administracine atsakomybe, savo teises procese ir galimas pažeidimų pasekmes. Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksas yra pagrindinis šaltinis, apibrėžiantis šiuos nusižengimus ir nuobaudas už juos.

Nors kartais gali atrodyti, kad administraciniai nusižengimai yra smulkmena, atsainus požiūris į juos gali sukelti rimtų nepatogumų. Atsakingas elgesys, taisyklių laikymasis ir pagarba įstatymui yra geriausia prevencija, padedanti išvengti baudų, teisių atėmimo ir kitų neigiamų padarinių. O jei jau taip nutiko, kad esate traukiamas administracinėn atsakomybėn, svarbu žinoti savo teises ir prireikus jomis pasinaudoti, įskaitant teisę į gynybą ir teisę apskųsti nepalankų sprendimą.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *