Dronų taisyklės Lietuvoje: Viskas, ką turite žinoti apie ANK 56 str. ir kaip išvengti tūkstantinių baudų

Bepiločiai orlaiviai, arba dronai, iš futuristinės vizijos tapo mūsų kasdienybės dalimi. Juos matome filmuojant įspūdingus gamtos vaizdus, fiksuojant šeimos šventes, tikrinant statybų eigą ar net pristatant siuntas. Šis technologinis šuolis suteikė mums sparnus, leidžiančius pamatyti pasaulį iš paukščio skrydžio. Tačiau kartu su naujomis galimybėmis atsirado ir naujos atsakomybės. Dangus nėra laisva ir nekontroliuojama erdvė. Kiekvienas pakilimas, net ir nedidelio, pramogai skirto drono, yra griežtai reglamentuotas. Ir nežinojimas, kaip dažnai nutinka, nuo atsakomybės neatleidžia.

Daugelis pradedančiųjų, o kartais ir patyrusių pilotų, susiduria su painia taisyklių, apribojimų ir reikalavimų sistema. Kas yra tos paslaptingos A1, A2, A3 kategorijos? Kur galima skraidyti, o kur griežtai draudžiama? Kada reikalinga registracija ir piloto licencija? Ir galiausiai, kas nutinka, kai šios taisyklės yra pažeidžiamos? Atsakymas į pastarąjį klausimą slypi Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (ANK) 56 straipsnyje, kuris numato baudas, galinčias siekti ir kelis tūkstančius eurų, bei orlaivio konfiskavimą. Šis straipsnis – tai ne bandymas atimti skraidymo džiaugsmą, o būtinybė užtikrinti visų mūsų saugumą, privatumą ir ramybę. Šiame išsamiame gide mes žingsnis po žingsnio išnarpliosime visus dronų naudojimo Lietuvoje reikalavimus, kad jūsų skrydžiai būtų ne tik įspūdingi, bet ir saugūs bei legalūs.

Kas yra bepilotė orlaivių sistema (dronas) ir kodėl taisyklės tokios griežtos?

Pirmiausia, svarbu suprasti, ką teisės aktai laiko dronu. Oficialiai tai vadinama „bepiločių orlaivių sistema“ (angl. Unmanned Aircraft System – UAS). Tai ne tik pats skraidantis aparatas, bet ir jo valdymo pultas bei ryšio sistema. Net jei jūsų pirkinys atrodo kaip paprastas žaislas, jei jis turi kamerą arba sveria daugiau nei 250 gramų, jis jau patenka į teisinio reguliavimo lauką ir jam taikomi tam tikri reikalavimai.

Dronų taisyklės Lietuvoje: Viskas, ką turite žinoti apie ANK 56 str. ir kaip išvengti tūkstantinių baudų

Griežtų taisyklių poreikis kyla iš realių pavojų, kuriuos gali sukelti neatsakingas dronų naudojimas:

  • Oro eismo saugumas: Susidūrimas su lėktuvu, ypač kylant ar leidžiantis, gali turėti katastrofiškų pasekmių. Būtent todėl aplink oro uostus nustatytos griežtos neskraidymo zonos.
  • Visuomenės saugumas: Iš didelio aukščio krentantis dronas, net ir nedidelis, gali sunkiai sužaloti žmogų ar apgadinti turtą, pavyzdžiui, automobilį. Skrydžiai virš žmonių minių yra ypač pavojingi.
  • Privatumo pažeidimai: Dronai su aukštos raiškos kameromis gali lengvai pažeisti žmonių teisę į privatų gyvenimą, filmuojant juos privačiose valdose, pro langus ar kiemuose be jų sutikimo.
  • Strateginių objektų apsauga: Dronai gali būti panaudoti žvalgybai ar net išpuoliams prieš valstybei svarbius objektus – elektrines, karines bazes, vyriausybines įstaigas. Todėl skrydžiai aplink juos yra ribojami arba visiškai draudžiami.

Suprasdami šias rizikas, galime lengviau priimti faktą, kad taisyklės yra ne biurokratinė našta, o būtina priemonė, užtikrinanti, kad ši nuostabi technologija tarnautų visuomenės gerovei, o ne keltų grėsmę.

Europos Sąjungos reglamentai: Nauja dronų era Lietuvoje

Svarbu žinoti, kad nuo 2021 metų sausio 1 dienos visoje Europos Sąjungoje, įskaitant Lietuvą, įsigaliojo vieningi bepiločių orlaivių naudojimo reglamentai. Tai reiškia, kad taisyklės, kurias aptarsime, yra universalios ir galioja keliaujant su dronu po didžiąją dalį Europos. Ši sistema pakeitė anksčiau galiojusią nacionalinę tvarką ir įtvirtino du pamatinius principus: privalomą drono valdytojo (operatoriaus) registraciją ir piloto kompetencijos įgijimą.

Drono valdytojo registracija: Pirmas ir svarbiausias žingsnis

Prieš atliekant pirmąjį skrydį, privalote atlikti namų darbus. Svarbiausias iš jų – registracija. Tai yra procesas, kurio metu jūs, kaip asmuo ar įmonė, atsakinga už droną, esate įtraukiamas į nacionalinę duomenų bazę.

Kas privalo registruotis?

Registruotis privalo beveik visi. Išimtis taikoma tik tuo atveju, jei jūsų dronas atitinka VISAS šias sąlygas:

  • Sveria mažiau nei 250 gramų.
  • Neturi kameros ar jokio kito jutiklio, galinčio fiksuoti asmens duomenis.
  • Pagal ES direktyvą nėra klasifikuojamas kaip žaislas.

Praktiškai tai reiškia, kad jei jūsų dronas turi kamerą (net ir pačią primityviausią) arba sveria 250 g ir daugiau (kaip antai populiarieji DJI Mini serijos modeliai), jūs PRIVALOTE registruotis kaip valdytojas (operatorius).

Kaip ir kur registruotis?

Registracija vykdoma internetu, Lietuvos transporto kompetencijų agentūros (TKA) interneto svetainėje. Procesas yra gana paprastas, reikalaujantis pateikti savo asmens duomenis. Sėkmingai užsiregistravę gausite unikalų drono valdytojo (operatoriaus) registracijos numerį (pvz., LTUxxxxxxxxxxxx-xxx). Šis numeris nėra drono registracijos numeris – tai jūsų, kaip valdytojo, numeris. Jį privalote matomai ir patvariai pritvirtinti ant VISŲ jums priklausančių dronų. Tam puikiai tinka lipdukas ar speciali plokštelė.

Pilotų kategorijos: Ką galite ir ko negalite daryti?

Sėkmingai užsiregistravus, kitas etapas – suprasti, kokius skrydžius ir su kokiu dronu galite vykdyti. Visi skrydžiai pagal rizikos lygį yra skirstomi į tris pagrindines kategorijas: Atvirąją, Specialiąją ir Sertifikuotąją. Absoliuti dauguma pramoginių ir daugelis komercinių skrydžių patenka į Atvirąją kategoriją.

Atviroji (Open) kategorija: Skirta daugumai pilotų

Tai mažiausios rizikos kategorija, kuriai keliami aiškūs, standartizuoti reikalavimai ir nereikia išankstinio TKA leidimo kiekvienam skrydžiui. Tačiau ir čia galioja pamatinės taisyklės:

  • Maksimalus skrydžio aukštis – 120 metrų nuo žemės ar vandens paviršiaus.
  • Dronas visada privalo būti piloto matomumo zonoje (angl. Visual Line of Sight – VLOS).
  • Dronas negali gabenti pavojingų krovinių ar mėtyti daiktų.
  • Privaloma laikytis geografinių zonų apribojimų.

Atviroji kategorija yra skirstoma į tris pakategores (A1, A2, A3), kurios priklauso nuo drono svorio ir piloto kvalifikacijos.

A1 pakategorė: Skrydžiai arti žmonių
Ši pakategorė leidžia skraidyti arčiausiai žmonių, tačiau su tam tikromis išlygomis. Čia galima skraidinti C0 (iki 250 g) ir C1 (iki 900 g) klasės dronus. Su C0 klasės dronu galima skraidyti virš pavienių, su skrydžiu nesusijusių asmenų (bet niekada virš minios). Su C1 klasės dronu negalima skraidyti virš su skrydžiu nesusijusių asmenų. Pilotas privalo būti susipažinęs su drono instrukcija ir išlaikyti TKA internetinėje sistemoje teikiamą A1/A3 teorijos testą.

A3 pakategorė: Skrydžiai toli nuo žmonių
Tai pati paprasčiausia pakategorė, skirta skrydžiams saugiu atstumu nuo civilizacijos. Čia galima pilotuoti sunkesnius dronus (C2, C3, C4 klasių, iki 25 kg) bei savadarbius orlaivius. Pagrindinis reikalavimas – skrydis turi vykti zonoje, kurioje numanoma, kad nebus pavojaus pašaliniams asmenims, ir mažiausiai 150 metrų atstumu nuo gyvenamųjų, komercinių, pramoninių ar rekreacinių zonų. Pilotui keliami tokie patys reikalavimai kaip A1 – išlaikytas internetinis A1/A3 testas.

A2 pakategorė: Skrydžiai netoli žmonių
Tai tarpinis variantas, suteikiantis daugiau laisvės nei A3, bet reikalaujantis aukštesnės piloto kvalifikacijos. Ši pakategorė leidžia skraidyti su C2 klasės dronais (iki 4 kg) arčiau žmonių, laikantis saugaus horizontalaus atstumo – mažiausiai 30 metrų (arba 5 metrai, jei aktyvuotas lėto skrydžio režimas). Norint gauti A2 piloto kvalifikaciją, reikia ne tik išlaikyti A1/A3 testą, bet ir papildomai savarankiškai atlikti praktinius mokymus bei išlaikyti sudėtingesnį teorijos egzaminą TKA patalpose ar pas įgaliotą atstovą.

Specialioji (Specific) ir Sertifikuotoji (Certified) kategorijos

Jei jūsų planuojamas skrydis neatitinka Atvirosios kategorijos reikalavimų (pvz., norite skristi aukščiau nei 120 m, už matomumo zonos ribų (BVLOS), numesti krovinį ar skraidyti mieste virš žmonių), jums reikės pereiti į Specialiąją kategoriją. Tai sudėtingas procesas, reikalaujantis atlikti išsamią rizikos analizę (SORA metodika) ir gauti individualų TKA leidimą. Sertifikuotoji kategorija skirta pačios didžiausios rizikos operacijoms, tokioms kaip keleivių ar pavojingų krovinių gabenimas, ir savo reikalavimais prilygsta pilotuojamai aviacijai.

Geografinės zonos: Kur skraidinti griežtai draudžiama?

Net ir turint visus reikiamus sertifikatus, negalima skraidyti bet kur. Visoje Lietuvoje, kaip ir ES, yra nustatytos UAS geografinės zonos – teritorijos, kuriose bepiločių orlaivių skrydžiai yra ribojami arba visiškai draudžiami. Prieš kiekvieną skrydį privalote pasitikrinti žemėlapį!

Oficialų ir nuolat atnaujinamą Lietuvos geografinių zonų žemėlapį galite rasti TKA interneto svetainėje. Jame aiškiai pažymėtos visos ribojimų zonos. Dažniausiai pasitaikančios draudžiamos zonos:

  • Oro uostų ir aerodromų prieigos: Paprastai 5-8 km spinduliu aplink oro uostus skrydžiai yra griežtai draudžiami arba reikalauja specialių suderinimų.
  • Karinės teritorijos ir poligonai.
  • Strateginę reikšmę turintys objektai: Ignalinos atominė elektrinė, „Orlen Lietuva“ gamykla, elektros pastotės, Vyriausybės ir Prezidentūros pastatai.
  • Įkalinimo įstaigos.
  • Saugomos teritorijos: Gamtos rezervatuose, nacionaliniuose parkuose skrydžiai gali būti ribojami siekiant apsaugoti laukinius gyvūnus ir išsaugoti ramybę.
  • Laikinosios ribojimų zonos: Jos gali būti nustatomos masinių renginių, valstybinių švenčių ar specialių operacijų metu.

Niekada nepasikliaukite prielaida, kad atvira laukymė yra tinkama vieta skrydžiui. Kelios minutės, praleistos tikrinant žemėlapį, gali apsaugoti jus nuo didelių nemalonumų.

ANK 56 straipsnis: Kai taisyklės pažeidžiamos

Pagaliau priėjome prie to, kas nutinka, kai visos aukščiau išvardytos taisyklės yra ignoruojamos. Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 56 straipsnis, pavadintas „Bepiločių orlaivių naudojimo taisyklių pažeidimas“, numato konkrečias sankcijas.

Pagal šį straipsnį atsakomybė kyla už Europos Sąjungos ir nacionaliniuose teisės aktuose nustatytų bepiločių orlaivių naudojimo taisyklių pažeidimą. Tai apima praktiškai viską, ką aptarėme: skrydį be valdytojo registracijos, be reikiamos piloto kvalifikacijos, skrydį draudžiamoje geografinėje zonoje, skrydį viršijant leistiną aukštį, skrydį virš žmonių minios ar pavojingą manevravimą.

Kokios baudos gresia?

Kodeksas numato laipsniškai didėjančias baudas:

  1. Už patį taisyklių pažeidimo faktą (pvz., skraidoma be registracijos numerio ant drono, neturint reikiamo sertifikato) pirmą kartą gresia bauda nuo 300 iki 500 eurų.
  2. Jei pažeidimas sukėlė pavojų skrydžių saugai, žmonių sveikatai, gyvybei ar turtui (pvz., dronas pavojingai priartėjo prie žmonių, pastatų ar transporto priemonių), bauda didėja ir siekia nuo 500 iki 1000 eurų.
  3. Už pakartotinį pažeidimą, padarytą per vienerius metus nuo baudos paskyrimo, sankcijos yra dar griežtesnės – bauda nuo 1000 iki 2000 eurų.

Svarbu pabrėžti, kad kartu su bauda gali būti pritaikyta ir papildoma nuobauda – bepiločio orlaivio konfiskavimas. Tai reiškia, kad galite netekti savo brangios technikos. Be to, šios administracinės baudos neatleidžia nuo civilinės atsakomybės, jei dėl jūsų skrydžio buvo padaryta materiali žala (pvz., apgadintas automobilis), ar net nuo baudžiamosios atsakomybės, jei pasekmės buvo ypač sunkios.

Praktiniai patarimai saugiam skrydžiui

Kad skraidymas teiktų tik malonumą, o ne rūpesčius, įpraskite laikytis šių paprastų, bet veiksmingų taisyklių:

  • Patikra prieš skrydį: Visada patikrinkite drono būklę – ar nepažeisti propeleriai, ar pilnai įkrautos baterijos (tiek drono, tiek pulto), ar nėra matomų gedimų.
  • Pasiruošimas: Prieš išvykdami, patikrinkite geografinių zonų žemėlapį, oro sąlygas. Nesraidinkite esant stipriam vėjui ar krituliams.
  • Dokumentai: Turėkite su savimi (gali būti ir skaitmeniniu formatu telefone) savo drono valdytojo registracijos numerį ir piloto kompetencijos sertifikatą.
  • Matomumo zona: Niekada nepaleiskite drono iš akių. Nesikliaukite vien tik vaizdu ekrane.
  • Gerbkite privatumą: Neskraidykite arti privačių namų, kiemų, nefilmuokite žmonių be jų sutikimo. Įsivaizduokite, kaip jaustumėtės, jei nepažįstamas dronas zystų prie jūsų lango.
  • Saugus atstumas: Visada laikykitės saugaus atstumo nuo žmonių, gyvūnų, pastatų ir transporto priemonių.
  • Draudimas: Nors privalomas tik sunkesniems dronams, civilinės atsakomybės draudimas yra labai rekomenduojamas visiems. Jis gali apsaugoti nuo didelių finansinių nuostolių nelaimės atveju.

Dronai – tai ne tik technologija, bet ir kultūros dalis. Nuo mūsų visų priklauso, ar ši kultūra bus grindžiama atsakomybe, pagarba ir saugumu. Kiekvienas piloto veiksmas formuoja visuomenės požiūrį ir lemia ateities reguliavimą. Tad skraidykite protingai, domėkitės naujovėmis ir visada kelkite saugumą į pirmą vietą. Tik tada dangus išliks atviras naujiems atradimams.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *